Hopp til innhold

Handlekurv

Handlekurven din er tom

Trendrapport från 3 dagar i Seoul!

Trendrapport fra 3 dager i Seoul!

Hei alle sammen,
Sofia her – nettopp hjemkommet sammen med Lisa, Kristina og Myra fra Seoul. Det ble en kort tur denne gangen, kun tre hele dager hadde vi, men som vanlig var det fullpakket. Vi har spist utrolig god mat, møtt alle våre leverandører og vært på noen andre spennende møter (to be continued), og selvfølgelig rukket masse beauty-shopping. 

Å handle på Olive Young i Korea er virkelig som å gå rett inn i en godtebutikk fylt med hudpleie, sminke og en mengde andre spennende produkter man aldri har sett før. Denne gangen hadde vi gjort grundig research før reisen for å finne ut hvilke produkter og merker som trender akkurat nå, slik at vi lettere visste hva vi skulle se etter.

Hvis du planlegger et besøk til Seoul i fremtiden og ønsker å dra innom Olive Young, er et virkelig godt tips å sjekke mange TikToks, Instagrams og blogginnlegg i forkant for å få inspirasjon til handlelisten din. Uten litt oversikt på forhånd blir det nesten for mye å ta inn – det finnes så utrolig mye gøy å oppdage!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dette innlegget tenkte jeg å rapportere om det vi opplevde som trendende produkter og ingredienser fra shoppingen vår – men også, selvfølgelig, fra møtene med alle våre leverandører, der vi fikk ta del i så mange nyheter som kommer i løpet av året (gleder meg!). La oss sette i gang!

Toner och Essence

Det virker som om det ikke finnes noen grenser for hvor mange ulike toner- og essenceprodukter det kan finnes – og det kommer bare flere og flere nyheter hele tiden. Noe som virkelig skilte seg ut, var alle de tynne og vannaktige konsistensene; nesten alle vi kjente på og testet var betydelig mye tynnere enn det vi er vant til her hjemme. Vi opplevde at disse tonerene og essencene kan man klappe inn sjenerøst i flere lag, og til vårt nordiske klima passer de utmerket enten under en tykkere toner- eller essence, eller kanskje som den eneste toneren om sommeren. Vi kjøpte også med oss bokser fylt med toner pads som man deretter gjennombløter med sin favoritt-toner eller -essence for å lage sine egne toner pads – så utrolig praktisk! Og dette leder meg videre til neste trend, nemlig...

Tonerpads

Om det var toner- og essencekategorien som tok opp mesteparten av produkthyllene, så må nok toner pads ha kommet som nummer to. Det finnes SÅ MYE, og ja – vi kjøpte med oss nesten én av hver. Jeg opplever at det finnes enda flere varianter å velge mellom nå enn da vi besøkte Seoul sist i september i fjor, og i tillegg har jeg også sett at nettopp toner pads har begynt å trende mye mer på TikTok. Personlig er dette virkelig en favoritt, spesielt for vårt kalde og tørre klima. Jeg opplever at de gir så mye fukt og glød når de dras over huden og deretter blir liggende på som en sheet mask i fem minutter før jeg fortsetter med neste steg i rutinen. Det som også er gøy, er at toner pads er noe som flere av merkene våre kommer med nyheter av i løpet av året – blant annet fra Hyggee, som vi gleder oss veldig til!

SPF Sticks

Noe som var overalt – og som nesten alle merkene våre også kommer til å lansere i løpet av våren – er SPF-sticks. Vi kan ikke si nok hvor mye vi elsker dette! Så enkelt å påføre på nytt i løpet av dagen, perfekte å reise med siden de ikke er flytende, og de vi har testet legger seg dessuten så fint på huden. De er også perfekte å ha med seg gjennom dagen og bruke på håndbaken, dekolletéen, leppene osv. En nyhet vi virkelig gleder oss til! Generelt er utvalget av SPF helt enormt i Korea, og vi ser virkelig frem til å utvide vårt eget SPF-sortiment ytterligere i løpet av de kommende månedene når flere nyheter slippes.

Bakuchiol 

Noe vi fant betydelig mer av enn da vi sist besøkte Seoul – og som dessuten kommer til å være med i mange av årets nyheter fra merkene våre – er Bakuchiol. Bakuchiol er et plantebasert alternativ til den kjente ingrediensen retinol, men som er mye mildere og samtidig har lignende egenskaper. Det er en antioksidant som jobber målrettet mot hudens aldringstegn som fine linjer, spenst, elastisitet og hudtone. Bakuchiol er nå i ferd med å bli en vanlig ingrediens i såkalte “well-aging”-produkter innen K-beauty – en trend vi virkelig ser vokse frem!

Glutation

En ingrediens vi så mye av – og som i løpet av året også vil finnes i flere nyheter fra merkene våre – er Glutation. Glutation er et peptid som består av de tre aminosyrene cystein, glutamin og glycin. Foruten å være et peptid, er glutation også en antioksidant som produseres naturlig i kroppens lever for å beskytte cellene våre mot skadelige faktorer. I hudpleie har glutation derfor beskyttende egenskaper, men brukes først og fremst i produkter som er ment for ujevn hudtone. Det har nemlig en opplysende og utjevnende funksjon på hud som oppleves ujevn på grunn av overskudd av pigment – forårsaket av f.eks. solskader, aldersflekker, melasma eller arr etter akne. En ny ingrediens for oss, som vi gleder oss til å dele med dere i løpet av året!

Välmående skalp och perfekt fönat hår

For den hårpleieinteresserte finnes det minst like mange produkter for hodebunn og hår å oppdage som for ansiktet! Heldigvis har vi vårt merke La'dor, som vi synes har fantastiske og veldig innovative produkter. Vi fikk teste en hårmist som lanseres til våren – med keratin og fukt, som du kan bruke gjennom dagen akkurat som en ansiktsmist. Den var helt nydelig! Vi besøkte også deres pop-up showroom, som var utrolig vakkert – virkelig en opplevelse – og der fikk vi lukte på den nye parfymert håroljen som kommer senere i vår. Vi gleder oss! I butikkene var det et enormt utvalg av hårprodukter å kikke på, og ingredienser som rosmarin, eddik og bringebærskilte seg ut litt ekstra. Hele dagene lot vi oss dessuten fascinere av koreanernes perfekt fønede hår og lokker – vi skjønner ikke hvordan de får det til, men vi ble utrolig inspirerte.

 

Powerhouse products

Koreanske merker og produkter tar alt til et nytt nivå i år, og noe vi så mye av er såkalte powerhouse-produkter – der man ikke trenger å velge mellom effektene, men hvor flere ingredienser og funksjoner jobber parallelt. Dette gjør at du som kunde kan spare både tid og penger. Vi så mye makeup med hudpleiende egenskaper, solbeskyttelse med primereffekt, fuktighetsgivende og glødgivende serum med UV-beskyttelse, og mye mer. Med andre ord – gled deg til enda flere kraftfulle, multifunksjonelle produkter fremover!

Og noen ikke-hudpleierelaterte trender: 

Matcha

Matcha er jo slett ingen nyhet – og spesielt ikke i Korea – men wow, så mye vi så av matcha denne gangen, i så mange nye og morsomme retter og bakverk! Yoghurt med matcha, matcha-fylt croissant, donut med matcha, matcha-granola, matcha-is … ja, listen kan gjøres lang! Generelt er bakverk- og kafékulturen i Korea helt utenom det vanlige. Hvis vi synes vi er proffe på fika i Sverige, så er det et helt nytt nivå i Korea – bakverkene er som små kunstverk, og nye kaffedrikker som Custard Latte og Biscuit Latte dukker opp overalt.

 

Ekstra alt på neglene

Vi klarer aldri å slutte å stirre på alle de utrolige manikyrene vi ser overalt i Seoul. Det går mye i glitrende, “isete” farger – og gjerne med noen skikkelige krystaller og steiner limt på også. Veldig annerledes enn hvordan neglene våre vanligvis ser ut her i Norge, men så utrolig fint og, ikke minst, morsomt. Manikyren er, som K-Beauty generelt, lekende og en mulighet til å uttrykke seg selv – noe vi helt klart kommer til å la oss inspirere av når vi går for å gjøre våre egne manikyrer fremover.

Sleep in Hours - butikkene åpner ikke før klokken 12 men holder åpent til sent på kvelden

En morgen hadde vi ikke møter før lunsj og tenkte at nå skal vi stå opp i god tid, rekke å spise frokost i ro og mak og deretter besøke alle showroomene og butikkene vi hadde lagret i Google Maps. Kan si at vi lurte på hvor alle andre var da vi begynte å rusle rundt i området vi skulle besøke – vi så ikke en eneste person, og butikkene åpnet heller ikke før kl. 12. Denne reisen fikk vi forklart at butikkene har såkalte “sleep in hours” – de åpner først kl. 12, men holder da åpent til kl. 22 eller kanskje til og med 22.30. Ikke så dumt, synes vi – kanskje det får bli åpningstidene våre hvis vi kjører en ny GLOWiD Pop-Up snart! ;)

Bagels och Doughnuts

Vi spurte alle leverandørene våre hvilke trender som pågår i Seoul akkurat nå, og alle svarte bagels og donuts – og ganske riktig, de fantes OVERALT! Også croissanter var veldig populære nå, og som vanlig er det ikke de tradisjonelle bakverkene vi forbinder med bagels, donuts og croissanter. Nei, her serveres croissantene som små pyramider med fiskerogn, donuts med matcha-crumble og hvit sjokolade, og mye mer.

Iskaffe 

Vi var ikke på ett eneste møte der ikke absolutt alle drakk en iskaffe i ulike varianter – og vi gjorde selvfølgelig som lokalbefolkningen og drakk mengder med iskaffe vi også. Det er jo så utrolig godt, og i Seoul er det nesten vanligere enn varm kaffe, selv når det er minusgrader! Iskaffene finnes i utallige varianter, og vi testet til og med den populære iskaffen på Seven Eleven, der man kjøper isen i en plastkopp separat og selve drikken i en liten pose. Utrolig praktisk, godt – men veldig søtt!

 

Det var alt fra min trendrapport direkte fra Seoul! Håper dere syntes det var gøy å følge reisen vår!

Klemmer, Sofia

Les mer

K-Beauty Monthly Updates Februari

K-Beauty Monthly Updates Februar

Hei, skjønnhet! Godt koreansk månenyttår! I anledning det koreanske nyttåret, også kjent som Seollal (설날), ønsker vi å fremheve og utforske trender som er kommet for å bli! Vårt nyttårsforsett er ...

Les mer
Korean Lunar New Year "Seollal" 2024!

Korean Lunar New Year "Seollal" 2024!

Seollal - en festlig periode med tradisjon og fornyelse! Månenyttår, eller Seollal som det kalles på koreansk, markerer den første dagen i det nye året i henhold til månekalenderen. Det er en tid f...

Les mer

Nylig sett